Business continuity management
Business continuity management (BCM) is het afgelopen jaar onverwacht een actueel onderwerp gebleken. Had je me een jaar geleden gezegd dat we bijna een heel jaar vanuit huis onze auditwerkzaamheden zouden doen, dan had ik waarschijnlijk heel hard gelachen.
Maar de werkelijkheid is toch anders en dat maakt BCM ook een lastig onderwerp. Je kunt nog zo goed voorbereid zijn als organisatie, sommige situaties zijn niet te voorspellen. Wellicht zijn aspecten als flexibiliteit, snelheid van handelen en een goede communicatie nog meer van belang voor BCM dan een solide business continuity plan.
Opvallend is ook dat, wellicht na wat opstartproblemen, de meeste auditteams prima in staat zijn om de auditwerkzaamheden op afstand uit te voeren. Ik merk ook dat auditors steeds creatiever worden. Er worden lang niet altijd notulen meer gemaakt, in plaats daarvan worden online sessies opgeslagen in de auditfile. Waar het niet mogelijk is om fysiek aanwezig te zijn, wordt gebruikgemaakt van camera’s. Walk throughs worden online gedaan via live demo’s van processen en systemen. Ook merk ik dat je in internationaal verband veel sneller met verschillende teams in één sessie kunt overleggen.
Wat betekent dit voor de toekomst van het internal auditvak? Welke lessen kunnen we leren uit deze periode? Dit is ook een onderwerp waar we als bestuur recent met de raad van advies van het IIA over hebben gesproken. Kunnen we het auditvak in de toekomst door deze nieuwe ervaringen effectiever of efficiënter uitoefenen? Zelf merk ik dat mijn werkdagen productiever zijn, simpelweg omdat ik minder reis. Ik heb ook snel leren schakelen tussen alle online meetings op een dag, waardoor ik effectief meer mensen op een dag spreek. Napraten na een interview of nog even samen brainstormen over een bepaalde aanpak, gebeurt helaas een stuk minder. Dit type interactie leidt vaak tot nieuwe inzichten. Daarnaast moeten we scherp zijn en blijven op het managen van je energie gedurende een dag, want veel online gesprekken zijn toch vermoeiender dan face-to-facegesprekken. Althans, dat is mijn ervaring.
Als bestuur zijn wij benieuwd naar de ervaringen van onze leden. Recent lanceerde het IIA het Innovatie Platform. Met dit platform willen we de leden ondersteunen in hun innovatie. De verschillende ontwikkelingen zijn geclusterd naar de thema’s van het Internal Audit Ambition Model. Per ontwikkeling vind je een korte beschrijving, good practices, achtergrondinformatie en een overzicht van deskundigen die bereid zijn ervaringen te delen op deze gebieden. Ook bestaat de mogelijkheid om op een ontwikkeling te reageren via de discussiepagina. Hier kun je vragen stellen, gedachten en ervaringen met elkaar uitwisselen en aanvullende documenten uploaden.
Namens het bestuur wil ik alle leden uitnodigen om hun ervaringen te delen op het Innovatie Platform. Voorlopig zal dat nog even online zijn, maar hopelijk kunnen we in de loop van 2021 onze ervaringen weer via de II- events met elkaar delen!
Linda Post is voorzitter van IIA Nederland.
Reacties (0)
Lees meer over dit onderwerp:
Zilveren jubileum IIA
In 1997 is onze vereniging, het Instituut van Internal Auditors Nederland, opgericht. Dit jaar bestaan we 25 jaar, een mijlpaal voor het internal auditvakgebied.
Lees meerUitkomsten enquête: wat vinden de leden?
Naast het promoten van ons mooie vakgebied willen we als bestuur vanzelfsprekend ook toegevoegde waarde bieden aan de leden van onze vereniging. Recent hebben we dan ook een enquête gehouden onder de leden.
Lees meer
Wilt u ook een reactie plaatsen?
Voor het plaatsen van een reactie vereisen wij dat u bent ingelogd. Heeft u nog geen account? Registreer u dan nu. Wilt u meer informatie over deze vereiste? Lees dan ons privacyreglement.