Een frisse blik op internal audit
Wanneer je LinkedIn opent kun je er niet omheen: de vele openstaande vacatures binnen het internal auditvak. Er zijn allerlei initiatieven om meer mensen kennis te laten maken met internal audit: promotie plaats bij hogescholen en universiteiten. Mooie filmpjes om jong talent te werven. En organisaties bieden traineeships aan om van net afgestudeerden echte auditors te maken. Drie ervaringsdeskundigen vertellen over hun traineeship.
Via Ferocia gingen in februari 2024 drie trainees van start. Isabelle Verhoef en Sophie Bezemer volgden het traineeship bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en Thijs Bottema bij Achmea. Alledrie hebben ze geen voor de hand liggende achtergrond voor het auditvak. Maar juist een andere achtergrond, zo stellen ze, kan veel toevoegen aan audits en nieuwe inzichten geven.
Hoe zijn jullie in het auditvak terechtgekomen?
Thijs Bottema (TB): “Na mijn studie Bestuurs- en organisatiewetenschap aan de Universiteit Utrecht ben ik, met wat omwegen, bij het trialbureau Medische Oncologie van het UMC Utrecht begonnen. Na ongeveer anderhalf jaar merkte ik dat ik me graag verder wilde ontwikkelen en meer wilde doen met mijn studieachtergrond. Ik nam ontslag. In de maanden die volgden sprak ik met mensen uit verschillende sectoren over mogelijke carrièrepaden. Tijdens deze oriëntatiefase werd ik via LinkedIn benaderd voor een traineeship Internal auditing.”
Isabelle Verhoef: “Ik kan alles in de organisatie zien en iedereen spreken. Daardoor doe ik veel kennis op over de organisatie en interne beheersing”
Wist je wat het was?
TB: “In eerste instantie kon ik me weinig voorstellen bij internal audit, maar het leek me interessant genoeg om er meer over te weten te komen. Na enkele gesprekken bij Ferocia ging ik op gesprek bij de internal auditafdeling van Achmea. Waar ik bij andere mogelijke functies tijdens het proces steeds minder enthousiast werd, was dat hier precies andersom. Van internal audit werd ik steeds enthousiaster.”
Hoe ging dat bij jullie?
Sophie Bezemer (SB): “Na de havo studeerde ik Communicatie aan het hbo. Ik wilde graag verder studeren en koos voor de pre-master sociologie om vervolgens de master Arbeid, organisatie en management (sociologie) af te ronden. Mijn interesses liggen bij het gedrag van mensen en cultuur binnen organisaties. Vandaar dat ik heb gekozen voor de opleiding sociologie, het bestuderen van groepen mensen. Mijn master was voornamelijk gericht op het spel tussen de markt, de staat en het maatschappelijk middenveld. Het auditvak kende ik niet.”
Isabelle Verhoef (IV): “Voor mij is het auditvak ook nieuw, net als voor Sophie en Thijs. Na afronding van mijn bachelor Verpleegkunde, werkte ik ruim een jaar in het ziekenhuis, maar altijd met het idee om verder te studeren. Ik ben begonnen met de pre-master sociologie, waarna ik ook de master heb afgerond. Ook ik werd na mijn master benaderd voor een traineeship en ik was al snel enthousiast. Ondanks dat ik het vak niet kende, ook niet uit mijn omgeving.”
Waarom zijn jullie geschikt voor het auditvak?
SB: “Nadat ik werd benaderd op LinkedIn ben ik meer informatie gaan opzoeken. Ik werd enthousiast en zag ook waar ik vanuit mijn achtergrond een bijdrage kan leveren. Bij het controleren van organisatieprocessen is het belangrijk om ook te kijken naar de mens en welke invloed dat kan hebben. Het beleid kan goed op papier staan, maar als het niet zo wordt uitgevoerd ligt dat toch vaker wel dan niet aan het menselijke aspect.”
IV: “Inderdaad, ik zie het vooral terug in de onderzoekende houding die ik bij mijn opleiding sociologie zo leuk vond om aan te nemen. En die ik ook in dit vak aan kan nemen. Vooral het onderzoeken van de cultuur en de soft controls die invloed hebben op het werk van mensen vind ik interessant. Ik hoop dat ik mij hier de komende tijd verder in kan ontwikkelen. Juist de verschillende kanten die je op kunt, maken dat de functie van internal auditor uitdagend is met veel leer- en ontwikkelmogelijkheden. Ik kan bijvoorbeeld alles in de organisatie zien en iedereen spreken. Daardoor doe ik veel kennis op over de organisatie en interne beheersing.”
Hoe vonden jullie het traineeship?
SB: “Het traineeship duurde een halfjaar en voerden Isabelle en ik uit bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. We werkten mee aan verschillende audits waarbij we onderzochten of de financiën kloppen, of IT-systemen correct werken en of processen effectief en efficiënt zijn ingericht. De vele verschillende onderwerpen en onderzoeken spreken mij aan, je kunt op veel verschillende vlakken leren. Daarnaast heb je in dat halfjaar de ruimte om jezelf te ontwikkelen en uit te zoeken of het werk en de organisatie bij je past.”
IV: “Het inhoudelijk inwerken op de audits ging lastig, omdat er verschillende typen onderzoeken zijn en je vooral leert terwijl je de audits uitvoert. In een keer alles uitleggen is niet te doen. Gelukkig konden we bij RVO gelijk aansluiten bij audits.”
Thijs Bottema: “In het begin voelde ik me een enthousiaste, maar onervaren collega die weinig begreep van internal audit. Inmiddels krijg ik steeds meer taken toebedeeld en pak ik proactief zaken”
TB: “We begonnen het traineeship met een bootcamp bij Ferocia, waarin we twee weken lang van alles hebben geleerd over onder andere internal audit, interviewtechnieken en risicomanagement. Daarna mocht ik die opgedane kennis toepassen in de Achmea-praktijk. Wat me in deze periode vooral opviel is de vriendelijkheid en vakkundigheid van de mensen die ik tegenkwam. En ook het werk bevalt goed. In het begin voelde ik me nog een enthousiaste, maar onervaren collega, die weinig begreep van internal audit, de complexiteit van de organisatie en de vele afkortingen. Inmiddels krijg ik steeds meer taken toebedeeld, lukt het me om proactief zaken op te pakken en krijg ik steeds meer stapjes van het inhoudelijke proces onder de knie.”
Wat voegen jullie verschillende achtergronden toe?
TB: “Bestuurs- en organisatiewetenschap is een vrij brede studie, waarin verschillende componenten van andere studies terugkomen, zoals vakken over recht, economie en sociologie. Dat is binnen het internal auditvak ontzettend goed inzetbaar. Zo doe ik nu meerdere audits met diverse auditobjecten bij verschillende bedrijfsonderdelen van Achmea. Door mijn studieachtergrond lukt het me goed om te schakelen tussen de verschillende audits. Ik kan me in korte tijd goed verdiepen in het object. Bij mijn studie lag ook veel focus op professionele en sociale vaardigheden zoals interviewen, presenteren en debatteren. Deze vaardigheden kan ik bij Achmea goed inzetten tijdens de audit, maar ook in het contact met de business rondom de audits.”
IV: “De opleiding Sociologie heb ik gekozen op basis van mijn eigen interesse. Het is niet een van de eerste opleidingen waar je aan denkt als achtergrond van een auditor. Maar vanuit mijn opleiding heb ik leren kijken naar menselijk gedrag en dan vooral het gedrag van groepen mensen. Hoe een cultuur ontstaat en hoe een cultuur daarna weer ontzettend moeilijk te veranderen is. Mijn achtergrond zorgt voor nieuwe invalshoeken. Diversiteit op het gebied van opleidingen en kennis is ook iets wat ik vanuit mijn opleiding belangrijk vindt. Juist door die verschillende opleidingen heb je een breed scala aan kennis, dat kan volgens mij alleen maar positief bijdragen.”
SB: “Een socioloog probeert de mens en de cultuur achter bepaalde processen te doorgronden. Binnen internal audit is deze kennis ook goed bruikbaar. Wanneer de beheersmaatregelen in opzet goed zijn, maar toch niet blijken te werken, waar ligt dit dan aan? Daarnaast lijkt internal audit ook wel te veranderen. Zo spelen soft controls een steeds prominentere rol. Waar de externe accountant meer cijfermatig controleert, probeert internal audit echt integraal te kijken naar risicobeheersing. Mens en cultuur kun je dan niet over het hoofd zien.”
Sophie Bezemer: “Een socioloog probeert de mens en de cultuur achter bepaalde processen te doorgronden. Binnen internal audit is deze kennis ook goed bruikbaar”
Waar zien jullie kansen in het auditvak?
TB: “Als ik zie wat er allemaal speelt binnen een grote organisatie als Achmea, denk ik dat het ontzettend belangrijk is dat je als team snel in kan spelen op ontwikkelingen. Niet afwachten waar de business mee komt. Actief kijken naar grote veranderingen die om ons heen plaatsvinden. En nadenken over de impact die dat kan hebben op onze internal auditafdeling en de hele organisatie. Hierbij is vooral van belang dat je complexe materie snel kunt doorgronden. Dat ik dit dan doe vanuit een andere achtergrond dan mijn collega, zorgt er alleen maar voor dat we elkaar aanvullen en samen tot nog betere ideeën komen.”
Wat willen jullie organisaties meegeven?
IV: “Er is veel aandacht voor diversiteit op de werkvloer maar juist in specifieke vakgebieden kan een specifieke opleiding gewenst zijn. Toch denk ik dat een divers en inclusief team kan bijdragen aan de effectiviteit. Wat ik al gezien heb, is dat mensen ook echt geïnteresseerd zijn in welke studie ik heb gedaan. Om zich vervolgens af te vragen hoe ik dan bij audit ben uitgekomen. Want sociologie en audit liggen toch heel ver uit elkaar, denkt men al snel.”
TB: “Zie een andere achtergrond niet als een manco, maar juist als een aanvulling. Geef de trainee vooral een kans!”
Over
Isabelle Verhoef, Sophie Bezemer en Thijs Bottema volgden in het eerste halfjaar van 2024 het traineeship via Ferocia. Inmiddels zijn zij alle drie in dienst getreden bij hun opdrachtgever; Isabelle en Sophie bij RVO en Thijs bij Achmea.
Reacties (0)
Lees meer over dit onderwerp:
De robot rukt op in internal auditing
Robotic process automation (RPA) als auditobject wordt steeds vaker opgenomen in het internal auditjaarplan bij organisaties. Tegelijkertijd worstelen internal auditfuncties (IAF’s) met de vraag hoe een RPA-audit uit te voeren. Daarnaast wordt er door IAF’s nog niet optimaal gebruikgemaakt van RPA. Tips voor het uitvoeren van een succesvolle RPA-audit en het automatiseren van audit (test)werkzaamheden. […]
Lees meerRO-opleiding: de verwachtingen zijn waargemaakt
Wat vinden studenten van de RO-opleiding die zij volgen? Audit Magazine vroeg het aan Fanny Kunneman, studerend aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, en aan Judith van Duijn die de opleiding aan de Universiteit van Amsterdam volgt.
Lees meer
Wilt u ook een reactie plaatsen?
Voor het plaatsen van een reactie vereisen wij dat u bent ingelogd. Heeft u nog geen account? Registreer u dan nu. Wilt u meer informatie over deze vereiste? Lees dan ons privacyreglement.