Weg met de files

Weg met de files

Auteur: Ronald Jansen
Beeld: NFP Photography
3 min

Onlangs begon ik een nieuwe werkrelatie: in plaats van bij IKEA werk ik nu bij Action. Een dergelijke overstap staat garant voor een extra portie dynamiek. Nieuwe collega’s, een nieuw kantoor, nieuwe werkplekken, en nieuwe interne klanten en opdrachtgevers. Echt weer een uitdaging.

Het effect van COVID-19 is nog altijd goed te voelen. Er is ook daadwerkelijk wat veranderd in onze manier van denken over het werk en het kiezen van de werklocatie die daarbij het best past. In mijn nieuwe team mis ik nogal wat collega’s en de vacatures worden veelal ingevuld door inhuurkrachten. Prima voor de korte termijn, maar op langere termijn wil je met je eigen team kunnen werken. Toen ik over het werven van nieuwe collega’s in gesprek was met een hr-collega en een sourcingpartner, bleek al snel het belang van hybride werken. Ik kan een belangrijk voordeel realiseren in de werving door meer mogelijkheden te creëren en aan te bieden op het vlak van hybride werken.

Het is een verandering die past in deze tijd van digitale mogelijkheden, de behoefte aan maatwerk en het terugdringen van files. COVID-19 geeft deze beweging een versnelling. Net als veel andere organisaties waren medewerkers van Action gedwongen om voor langere tijd volledig thuis te werken en te experimenteren met hybride teams en dito dienstverlening.

Nu we weer terug naar kantoor kunnen, zijn de kaarten van het spel echter opnieuw geschud. We willen structureel meer thuis kunnen werken. De reis naar het pittoreske Zwaagdijk-Oost (zoek maar op in Google Maps) kan blijkbaar worden gemist. Dit geldt niet alleen voor de bestaande teamleden. In de gesprekken die ik momenteel voer met kandidaten over de vacatures in mijn team, komt elke keer weer naar voren hoe belangrijk het is voor hen om een substantieel deel van het werk thuis te verrichten. Er is echt wat veranderd!

Laat ik duidelijk zijn: over het algemeen ben ik een voorstander van deze ontwikkeling, maar ik maak mij tegelijkertijd ook zorgen over het ‘thuisgevoel’ op het werk van iedereen in mijn team. Vinden zij het samenwerken en samenzijn net zo belangrijk als ik? Moet ik vaste dagen op kantoor gaan afspreken? Kunnen we nog wel een keer een ‘normale meeting’ hebben met elkaar? Sla ik misschien een beetje door?

Ik vind het belangrijk dat mijn securityspecialisten, riskmanagers en internal auditors samenwerken, in contact zijn met de managers op de verschillende niveaus van Action, een relatie weten op te bouwen en hun aanwezigheid tonen op kantoor. Ik vind het belangrijk dat we samen een kopje koffie of thee kunnen drinken en op elkaar wachten om samen te gaan lunchen. Sommige activiteiten vereisen volgens mijn beeld live contact met ‘echte’ mensen. Of klink ik nu (te) ouderwets?

Ik denk het eigenlijk niet. Ik geef mijn teamleden best veel vrijheid van handelen om hun werk zelfstandig uit te voeren. Ik beschouw hen als professionals die in staat zijn keuzen te maken en ook zelf te ervaren wat voor hen en onze organisatie het best werkt. Bovendien heb ik voldoende afstemmingsmomenten met hen om te weten waar ik eventueel zou moeten bijsturen.

Wat dat betreft past hybride werken wel in mijn stijl van leidinggeven. Ik gun mijn teamleden de ruimte om verantwoordelijkheid te dragen en keuzen te maken. Vandaag werken op kantoor of toch maar thuis? Ik vertrouw erop dat zij weten wat ervoor nodig is om onze resultaten te halen. Ik maak heldere resultaatafspraken en geef mijn vertrouwen. Ik ga door met leidinggeven zoals ik dat altijd heb gedaan. Ik zeg: weg met de files!

Over
Ronald Jansen is head Risk Assurance bij Action.

Een artikel aanleveren? Lees onze aanleverinstructies.
0 likes

Reacties (0)

Wilt u ook een reactie plaatsen?

Voor het plaatsen van een reactie vereisen wij dat u bent ingelogd. Heeft u nog geen account? Registreer u dan nu. Wilt u meer informatie over deze vereiste? Lees dan ons privacyreglement.

Lees meer over dit onderwerp:

Impact door value drivers

Tot de kern graag. Laat ik maar met de deur in huis vallen want ik heb maar zeshonderd woorden… Het probleem van het over het voetlicht brengen van het nut van onze audits is voor een aanzienlijk deel een communicatieprobleem. Iedereen kent de situatie wel dat je op een geweldige wijze langs elkaar heen kunt […]

Lees meer

Hell of a job…

Hoe houd jij je hoofd boven water met de dagelijkse COVID-uitdagingen? Kunnen we op afstand onze audits realiseren? Hoe zorgen we voor een kwalitatieve executie van de audits nu we nauwelijks contact hebben met auditee(s) en stakeholders? En op welke wijze houden we ons auditteam bij elkaar? Kan de teamspirit via virtuele contacten worden behouden?

Lees meer